Általános irányelvek a tavaszi étrendhez

Tavasszal még mindig hideg van, amit hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni. Pedig a tavaszi szél kifejezetten komoly problémákat tud okozni. Ezért fokozottan ügyeljünk rá, hogy még mindig melegíteni kell a gyermekünket – és magunkat is –, mégpedig kívülről- belülről egyaránt. Semmiképpen ne vegyük le a meleg ruhákat túl hamar, és ne térjünk át a nyers zöldségekre és gyümölcsökre. Még túlságosan hideg van hozzá.

Maradjunk a melegítő étrendnél egyelőre, csak könnyítsünk egy kicsit rajta tavaszi alapanyagokkal. A másik fő irányelv a testnedvek és vér táplálása tavasszal, amit egyrészt a megjelenő alapanyagok is biztosítanak, másrészt továbbra is kásákat, kompótokat, párolt zöldségeket és gyümölcsöket, leveseket érdemes enni. Ezeket kiegészíteni májjal, szószosan elkészített húsokkal.

A “tavaszi szél” szókapcsolat nem véletlenül forrt össze. Jóllehet máskor is szokott fújni a szél, a tavasz azonban mégiscsak az egyik leginkább szeles időszak. Erre érdemes nagyon vigyázni a gyermekeknél, mert a szél egy alattomos jószág. A Hagyományos Kínai Orvoslás (HKO) azt tartja, hogy a szél bárhol képes behatolni a testbe, és azt visz magával, ami éppen van: tavasszal a hideget.

A gyermekek immunrendszere még nem teljesen intakt, így rájuk ilyenkor méginkább oda kell figyelni. Az immunrendszer – ahogy azt az őszi anyagban már tárgyaltuk – a HKO felfogása szerint olyan mint egy pajzs, ami a testet minden oldalról védi. Ha erős az immunrendszer, akkor a külső ártók – amilyen a szél vagy a hideg többek között –, nem tudnak behatolni a testbe. A védőpajzs egy gyermek esetében mindig gyengébb, ugyanis az immunrendszer még épülőben van. Természetesen vannak erősebb immunrendszerű gyermekek, és kicsit törékenyebb alkatok. Ha a gyermekünk gyengébb fizikumú, sokat fázik, sápadt, akkor annál inkább figyeljünk oda a külső-belső melegítésre mindaddig, amíg hidegen fúj a szél. A meleg ruhák – sapka, sál – mellett ez a melegítő étrendet is jelenti: maradjunk a napi 3x meleg étkezésnél.

A meleg reggeliről mindenképpen gondoskodjunk, és a vacsora esetében is inkább a meleg főtt ételek mellett döntsünk. A joghurt és a déli gyümölcsök – mivel erősen hűtenek – kifejezetten a kerülendő listára kerüljenek a fázós, sápadt gyerekeknél.

  1. Testnedvek és a vér táplálása: a tavaszi frissességért
    • zöld leveles zöldségek párolva, piros és élénk sárga zöldségek párolva
    • párolt, főtt ételek, levesek, főzelékek, szószos ételek
    • máj
    • friss zöldfűszerek, csírák
    • természetes édes íz – táplálja a Qit, stabilitást ad + savanyú íz – megtart, összehúz, ezáltal segít táplálni a vért
  1. A Szél megelőzése: allergia, kiütések megelőzése
    • semleges alapanyagok, kiegyensúlyozott étrend:
      • semleges alapanyagok, kevés melegítő hatással kiegészítve, nyálkát termelő + hűtő alapanyagok kizárása
    • levesek, főzelékek, szószos ételek, főtt, párolt alapanyagok
    • Vér és testnedvek táplálása – lsd. fent
    • a tejtermékek, hűtő alapanyagok mellőzése
  1. Aktivitás serkentése
    • csírák, de csak módjával gyerekeknek, mert erős a hatásuk
    • több zöldség mint hús
    • mozgás a friss, szabad levegőn

 

Szép tavaszt és egészséges étkezéseket kívánunk mindenkinek!

Weboldal: Webangelium